Тінь реформи СБУ: вплив на законодавство

Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроєкт 3196-д про реформу Служби безпеки України. «За» — 285, з них більшість «Слуги».

«За» — 285 депутатів. З них:

  • 200 народних депутатів від «Слуги народу»;
  • 22 від «Європейської солідарності»;
  • 19 від «Опозиційної платформи — За життя»;
  • 17 від групи «Довіра»;
  • 17 від фракції «Голос»;
  • 4 від групи «За майбутнє»;
  • 6 позафракційних.

Якщо Верховна Рада остаточно ухвалить законопроєкт, декотрі функції СБУ будуть поділені між іншими державними службами. Зокрема, буде ліквідовано управління СБУ по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю.

Передбачається до 2024 року поступова передача досудового слідства від СБУ до ДБР, а також скорочення штату та часткова демілітаризація з переходом на спеціальні звання.

Далі БДІСС подає декотрі зміни в українському законодавстві, котрі передбачає проголосований у першому читанні документ з довгою назвою Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про Службу безпеки України» щодо удосконалення організаційно-правових засад діяльності Служби безпеки України.

Економіка та соціальні гарантії

Нововведення торкнулись і банківської справи у Законі України «Про банки і банківську діяльність». Тепер розкривати банківську таємницю має право вимагати і СБУ. Раніше банки могли її розкрити лише органам прокуратури України, Державному бюро розслідувань, та Національному антикорупційному бюро України. Тепер цей список розширений Службою.

Зміни торкнуться і Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» який першим згадує про присвоєння співробітникам СБУ спеціальних звань. Окремо відмітимо, що завдяки своїй діяльності право на статус учасника бойових дій та ветерана війни отримують і особи залучені до негласного співробітництва. При цьому їм і надалі гарантуватиметься повна конфіденційність. Також цей закон згадує про демілітаризацію СБУ: замість військовослужбовців він передбачає «військовослужбовців та співробітників Служби безпеки України, яким присвоєні спеціальні звання».

Сектор безпеки та оборони

Тепер Законом України «Про контррозвідувальну діяльність» визначається 13 термінів на додачу до термінів з інших законів та уточнюється список (до цього відсутній у статті 5) суб’єктів загальнодержавної системи забезпечення контррозвідувального режиму. Сюди ввійшли Президент, Кабінет міністрів, Верховна Рада, міністерства, служби та органи влади. Загалом, цей закон суттєво розширюється та доповнюється інформацією про повноваження співробітників СБУ та процедури для здійснення тих чи інших заходів, які потребують узгодження.

Цікаве формулювання зустрічаємо у Законі України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». У ньому сказано, що у часі особливого періоду втрачають силу обмеження на чисельність, комплектування та фінансування певних органів та служб. У чинному законі це:

…Збройних Сил України, інших військових формувань чи правоохоронних органів спеціального призначення

Нова версія пропонує зміни:

…Збройних Сил України, інших військових формувань, органів спеціального призначення з правоохоронними функціями, правоохоронних органів спеціального призначення та розвідувальних органів

Із Закону України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю» виключили підпункт «В» зі статті 5, котрий згадував управління «К» СБУ. Також із закону виключено права та компетенції Служби. У той же час боротись із оргзлочинністю СБУ все ж таки буде — силами контррозвідувальних підрозділів.

Зміни торкнулись і правового регулювання діяльності негласних співробітників — вони тепер підпадають не лише виключно під спеціальне Положення КМУ, але й під ст.12 Закону про СБУ та інші внутрішні керівні документи Служби.

Також будуть створені спеціальні банки даних для боротьби з організованою злочинністю, які утримуватиме Нацполіція зокрема і до котрих СБУ отримає доступ. Нагадаємо, що раніше окрім Нацполіції їх утримувала і Служба, але тепер такої функції вона буде позбавлена.

Тепер стаття 14 Закону України «Про Державне бюро розслідувань» передбачає пряму можливість переведення співробітників з СБУ до ДБР «…за їхньою згодою без обов’язкового проведення конкурсу…». Раніше така можливість передбачалась лише для державних службовців.

До теми державного бюджету та його формування: зміни до статті 35 Закону України «Про національну безпеку України» (Фінансове забезпечення сектору безпеки і оборони) тепер закріплюють не менше 2% ВВП за силами безпеки, куди також входить і СБУ. Раніше обумовлювалось, що на сили оборони виділяється не менше 3%, а про сили безпеки не було сказано. Решта залишається без змін: на безпеку та оборону передбачається не менше 5% ВВП.

Транспорт та зв’язок

Надзвичайно цікаве право отримала СБУ в мережах зв’язку, про що відповідні державні та приватні установи повідомляє зміна в Законі України «Про поштовий зв’язок»«Оператори зобов’язані сприяти проведенню оперативно-розшукових і контррозвідувальних заходів на власних мережах поштового зв’язку та вживати заходів з недопущення розголошення фактів їх проведення».

Також зміни зачіпають і вкрай важливий для сучасності Закон України «Про телебачення і радіомовлення», у якому розширений список заборон на транслювання інформації. Раніше заборонялось закликати до розв’язування агресивної війни або її пропаганди та/або розпалювання національної, расової чи релігійної ворожнечі та ненависті. Тепер це доповнено табу на пропаганду тероризму, сепаратизму, диверсійної чи розвідувально-підривної діяльності або інших дій, спрямованих на порушення недоторканності державного кордону України, проти основ національної безпеки, миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку.

Не обійдуть зміни і Закон України «Про Державну програму авіаційної безпеки цивільної авіації» у котрому сказано тепер прямо наступне:

На підставі рішень Служби безпеки України уповноважений орган з питань цивільної авіації надає дозвіл на виліт цивільного повітряного судна з аеродрому України, приліт повітряного судна до аеродрому України або на проліт територією України.

Державна служба

Також, згідно Закону України «Про державну службу», при прийомі до вищого корпусу державної служби у відповідну Комісію тепер входить представник Служби безпеки України. Також він присутній (за згодою) у конкурсних комісіях. В обох випадках, СБУ матиме вирішальний голос при вирішення долі кандидата на високу посаду категорій «А» та «Б».

І на останок, до Закону України «Про концесію» (прим. БДІСС —Концесія є тимчасовою передачею державної власності іншим державам, фізичним чи юридичним особам) також додали згадку про СБУ. Стаття 7. «Конкурсна комісія» тепер передбачає включення до комісій (за згодою) представників Служби безпеки.

Читайте детальніше про попередні напрацювання та бачення реформи законодавцем у статті за посиланням.

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Tagged , , , .

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *